Otázka
Doprovod
Otázka:
Dobrý deň, chcem sa spýtat na návštevu u lekára ako doprovod.. Bol som s mamou ktorá má problémi s krížami na naurologii v TN o 5 ráno vystát radu na časenku kedže mama s bolavími križami tam stát nemohla takže do práce som sa dostavit nemohol a ked sme sa tam už konečne vybavili a pýtal som si razítko do práce tak pani doktorka mi povedala že nemám nato nárok a nic mi nedala.. Tak sa pýtam čo to je toto?
Odpoveď:
Dobrý deň, v prvom rade je potrebné vychádzať zo Zákonníka práce, t.j. zákona č. 311/2001 Z.z.,ktorý v ustanovení § 141 ods. 2 písm. c) (kde sú upravené „dôležité prekážky v práci na stranezamestnanca“) stanovuje, že zamestnávateľ Vám, ako zamestnancovi, musí poskytnúť pracovnévoľno (okrem iných prípadov vymenovaných v tomto ustanovení) v prípade sprevádzania rodinnéhopríslušníka (teda napríklad matky, otca a pod.)do zdravotného zariadenia na vyšetrenie aleboošetrenie pri náhlom ochorení alebo úraze a na vopred určené vyšetrenie, ošetrenie alebo liečenie. Pracovné voľno s náhradou mzdy (v sume priemerného zárobku) sa poskytne len za jednémuz rodinných príslušníkov na nevyhnutne potrebný čas, najviac na sedem dní v kalendárnom roku, akbolo sprevádzanie nevyhnutné a uvedené úkony nebolo možné vykonať mimo pracovného času. Zozákona teda máte nárok na pracovné voľno aj s náhradou mzdy, ktoré Vám je zamestnávateľv takomto prípade povinný poskytnúť. Zamestnávateľovi je však potrebné takýto úkon a nemožnosťdostaviť sa do práce preukázať vydaním potvrdenia od zdravotníckeho pracovníka (lekára).
Lekár je v takomto prípade povinný Vám vystaviť potvrdenie - tzv. priepustku, ktorú je následnepotrebné čo najskôr predložiť zamestnávateľovi. Nevystavením takéhoto potvrdenia zo strany lekárasa pre Vás vynára možnosť podať písomnú žiadosť poskytovateľovi o nápravu. V zmysle zákona č.576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, ak sa osoba domnieva, že zdravotná starostlivosť jej nebolaposkytnutá správne, alebo, že iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislostis poskytovaním zdravotnej starostlivosti je nesprávne, má na základe § 17 tohto zákona právopísomnou žiadosťou požiadať poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o nápravu. V prípade ak takejtožiadosti poskytovateľ nevyhovie, alebo neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôrdo 30 dní od podania žiadosti, do úvahy prichádza možnosť podať žiadosť na Úrad pre dohľad nadzdravotnou starostlivosťou o vykonanie dohľadu. Napokon je tu možnosť obrátiť sa na orgánpríslušný na výkon dozoru podľa zákona č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, t.j. na samosprávny kraj alebo ministerstvo zdravotníctva SR. Podľa §65 a nasl. tohto zákona mápacient tiež právo iniciovať voči zdravotníckemu pracovníkovi disciplinárne konanie. Pritom platí, žeposkytovateľ nesmie osobu postihovať alebo znevýhodňovať preto, že osoba uplatňuje svoje právavyplývajúce jej zo zákona.

