Poplatok u očného lekára | Medicínske právo
              

Otázka


Poplatok u očného lekára

Daniela Diheneščíková
 | 4.12.2013 | komentárov: 0

Otázka:

Obe dcérky nosia dioptrické okuliare a preto sme pravidelne polročne chodili na očné kontroly. Tento rok sa rozhodli vyskúšať kontaktné šošovky a keďže s nimi nemali žiadne problémy, chceli si objednať ďalšie balenie. Zistili však, že pri objednaní cez očnú lekárku sú raz tak drahé ako na oficiálnej internetovej stránke. Samozrejme, že sme sa rozhodli objednať ich radšej cez internet, ale pani doktorka nám následne povedala, že za každú prehliadku u nej budeme platiť poplatok, keď ich nebudeme objednávať u nej. Má na to právo?



Odpoveď:

Dobrý deň.

Problematika uhrádzania zdravotnej starostlivosti je komplexným problémom, ktorý reguluje zákon č 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o úhradách“).  

V prvom rade, zákon stanovuje, aké typy preventívnych prehliadok a v akom intervale sú plne uhrádzané zo zdravotného poistenia. Sú nimi prehliadka u stomatológa, všeobecného (praktického)lekára, pediatra, gynekológa a urológa. Preventívna prehliadka u oftalmológa medzi ne nepatrí.  Plne je z verejného zdravotného poistenia uhrádzaná  aj neodkladná zdravotná starostlivosť. Ďalšie zdravotné výkony sú, všeobecne vzaté, uhrádzané z verejného zdravotného poistenia plne, čiastočne alebo vôbec. Miera spoluúčasti pacienta na úhrade zdravotnej starostlivosti je upravená nariadením vlády SR č. 777/2004 Z.z v tzv. Zozname chorôb.

Konkrétne, je ale k otázke ďalších poplatkov potrebné upozorniť na ustanovenie § 44 ods. 1 zákona, ktorý  stanovuje, že  poskytovateľ nesmie požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť a služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti nad rozsah spoluúčasti poistenca podľa zákona. Z toho teda môžeme dovodiť, že poskytovateľ nesmie žiadať úhradu od pacienta za výkon, ktorý je plne uhradený z verejného zdravotného poistenia (výška spoluúčasti je nula), ľudovo povedané, ktorý mu poisťovňa preplatí.  Ďalej platí, že je povinnosťou lekára, aby zverejnil napr. v čakárni cenník poplatkov  za iné poskytované služby.

Summa summarum:     Pacient je podľa zákona povinný platiť iba za tie úkony, ktoré nie sú uhrádzané z verejného zdravotného poistenia. O výške doplatku prípadne poplatku za iné služby, ktoré poskytovateľ poskytuje by mal byť vopred informovaný.

Vami spomínaný problém  podmieňovania poskytnutia starostlivosti poplatkom za prehliadku svedčí minimálne o nekorektnom prístupe lekárky. V takejto situácii by sme odporúčali zvážiť zmenu poskytovateľa, ktorého si môžete slobodne vybrať.


 Obrazok Pošli do vybrali.sme.sk  |   Obrazok Zdieľať odkaz na Facebook

 


Diskusia


Vaše meno
Vaša reakcia
Secure code
Opíšte prosím text obrázku


-- žiadne príspevky --