Poplatok za prednostné ošetrenie | Medicínske právo
              

Otázka


Poplatok za prednostné ošetrenie

Lenka Mizeráková
 | 28.11.2013 | komentárov: 0

Otázka:

Zaplatil som za prednostné vyšetrenie u lekára, ktorý ma nakoniec kvôli súrnym prípadnom nevzal. Vzal ma až deň nasledujúci. Môžem svoje peniaze požadovať naspať? Ako mám postupovať, keď mi ich lekár odmietne vrátiť?



Odpoveď:

Prednostné ošetrenie upravuje zákon č. 577/2004 Z. z.  o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.

Pri prednostnom ošetrení  Vás lekár na základe Vašej objednávky prednostne za poplatok vyšetrí mimo poradia vo vyhradenom čase v rámci ordinačných hodín.  Podľa ustanovenia § 44 ods. 2 tohto zákona, poskytovateľ môže požadovať úhradu (účtovať poplatok na základe schválenia vydaného samosprávnym krajom) za prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti len v rámci na to vyhradených ordinačných hodín, ktoré nesmú presiahnuť jednu štvrtinu ordinačných hodín. Kvôli problémom s aplikáciou tohto ustanovenia v praxi obsahuje aktuálne predkladaná novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti návrh, aby čas, kedy lekár bude prijímať prednostných pacientov, schvaľoval samosprávny kraj a aby medzi dvomi prednostnými vyšetreniami boli vyhradené dve hodiny na riadnu ordináciu.

Momentálne právna úprava nestanovuje časový limit, o ktorý sa môže čas čakania pacienta objednaného na prednostné vyšetrenie predĺžiť, aby si poskytovateľ ešte mohol za toto prednostné vyšetrenie žiadať úhradu. Lekár však musí poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť, preto by mal uprednostniť urgentné prípady pred prednostnými vyšetreniami.

Na základe uvedeného preto konštatujeme, že na otázku nie je možné odpovedať úplne jednoznačne, keďže nie je zákonom upravená. Riešenie týchto prípadov je v kompetencii odboru zdravotníctva samosprávneho kraja, na ktorý sa môžete obrátiť so sťažnosťou prípadne žiadosťou o vyjadrenie, ako postupovať v uvedenom prípade.

Pokiaľ si ale lekár poplatok neúčtoval dvakrát, uprednostnil naozaj len urgentné prípady a na ďalšom dni ste sa dohodli, považovala by som jeho postup za férové riešenie. Ak by ste však nesúhlasili s prednostným vyšetrením v inom termíne, mám zato, že máte nárok na vrátenie peňazí, nakoľko ste neboli prednostne ošetrený.


 Obrazok Pošli do vybrali.sme.sk  |   Obrazok Zdieľať odkaz na Facebook

 


Diskusia


Vaše meno
Vaša reakcia
Secure code
Opíšte prosím text obrázku


-- žiadne príspevky --