Poplatok za bezodkladné vyšetrenie | Medicínske právo
              

Otázka


Poplatok za bezodkladné vyšetrenie

Ľubica Straková
 | 11.3.2011 | komentárov: 5

Otázka:

Prišiel som k lekárovi s veľkými bolesťami a žiadal som bezodkladné ošetrenie. Lekár odo mňa žiadal poplatok za prednostné ošetrenie. Mal na to právo?



Odpoveď:

V prípade, že nechcete na vyšetrenie čakať, môžete sa vopred u Vášho lekára telefonicky alebo osobne objednať. Lekár Vás na základe Vašej objednávky prednostne za poplatok vyšetrí. Ale vo vašom prípade, keďže ste prišli s veľkými bolesťami, lekár na to nemal právo. Akútne prípady pacientov musí vyšetriť prednostne bez poplatku nakoľko sa jedná o neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Neodkladná zdravotná starostlivosť sa na základe verejného zdravotného poistenia plne uhrádza. (pozn.: Žiadny právny predpis však neurčuje, čo je to prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti, ani aké výkony a vyšetrenia by sa mali robiť prednostne).


 Obrazok Pošli do vybrali.sme.sk  |   Obrazok Zdieľať odkaz na Facebook

 


Diskusia


Vaše meno
Vaša reakcia
Secure code
Opíšte prosím text obrázku


juraj

(28.2.2012)
Od nás si neurologička vypýtala 35€ za prednostné vyšetrenie, ktoré sme nahlásili vopred telefonicky, inak čakačka 3 mesiace. Hlavne že platíme celý život do zdravotnej, je to choré.

Ivo Humenik

(19.1.2012)
Z toho čo píšte sa mi javí, že pani doktorka nepostupovala správne. Nevyjasnenou otázkou ostáva, či tento poskytovateľ má uzatvorené zmluvy so zdravotnými poisťovňami. Ak áno je legitimita vyberania poplatkov o ktorých píšete naozaj otázna. Zákon Vám umožňuje obrátiť sa so sťažnosťou na postup poskytovateľa na samosprávny kraj, v územnom obvode ktorého poskytovateľ vykonáva svoju činnosť.

majka

(19.1.2012)
Dcéra má veľké bolesti hlavy jej obvodný lekár ju odporučil na vyšetrenie k neurologičke tá ju objednala na 13,hod prišli sme do čakárne a na 13hod.boli objednaní 5 pacienti vrátane mojej dcéry zobrala nás o 14,15hod vyšetrila a bez mihnutia oka si vypýtala 10eur .Na dverách má napísané platba 5eur na presný čas a 10eur mimo objednania!

Ivo Humenik

(20.6.2011)
Suhlasim s Vami. Podla mojho nazoru je hlavny problem taky, ze zdravotnictvo nie je vnimane ako poskytovanie sluzby za odplatu. Z toho potom vyplyvaju mnohe anomalie. Skutočnosť je taká, že lekári (ako poskytvatelia) ešte málokedy vnímajú pacienta ako svojho "klienta" o ktorého sa treba starať, už keď nie preto že im ide naozaj o jeho zdravie tak preto, že je to klient, ktory PLATI za sluzbu. Druha vec je ta, že napr. vseobecni lekári (lekari prveho kontaktu) su platení za zazmluvneneho poistenca, teda im moze byt srdecne jedno, kolkych pacientov denne osetria - na konci mesiaca aj tak dostanu zaplatene za kazdeho svojho pacienta kapitacnu platbu (ci tam ten pacient prisiel alebo nie). Cest vynimkam, osobne poznam mnoho poskytovatelov, ktori pracuju na vztahu svojho personalu k pacientom a ktori si daju zalezat na tom, aby bol manažment o pacienta na vysokej urovni. Na toto maju vplyv aj samotni pacienti - ak nebudu poznat svoje prava, ak nebudu ziadat ich dodrziavanie, tak poskytovatelia nebudu nuteni sa prisposobovat "poziadavkam trhu"...

Tac

(20.6.2011)
Zdravím.
Obávam sa, že poplatky za "prednostné" ošetrenie sú veľký nezmysel alebo v lepšom prípade nepochopenie. Celý svet funguje na plánovaní a hospodárení s časom. Všetci máme kalendáre a rôzne diáre a plánujeme s presnosťou na minuty. Lekári plánujú s presnosťou na dni , v lepšom prípade s presnosťou 3 až 5 hodín. Vyzerá to tak, že si vôbec nevážia čas iných ľudí alebo, že by pacient nebol človek, ktorý má tiež svoj život a povinnosti? Ja, keď si dohadujem pracovné stretnutie s mojim partnerom a je jedno, či ja chcem niečo od neho alebo on odo mňa a dohodneme sa napríklad vo štvrtok o 10:30 tak to znamená, že v tom čase som 100% k dispozícii jemu a on mne. Moja návšteva v ordinácii je pre lekára tiež pracovné stretnutie, lebo to je jeho práca ale lekári nie sú schopní plánovať si čas tak aby si rozdelili pacientov napr. po 15-tich minutách. Oni majú ordinačné hodiny , napríklad od 8:00 a tak všetkých pacientov objednajú na 8:00, čo na tom, že potom tam stratíte aj niekolko hodín času. A teraz "prednostné" ošetrenie!!
Prednodtné ošetrenie je to, keby som prišiel k lekárovi a už tak čaká 10 ludí, teda ja by som bol podľa súčasného systému jednásty a teda musím čakať , kým na mňa príde rad. Keby som nechcel čakať, mohol by som vyhlásiť, že chcem byť "prednostne" ošetretný, za čo by som bol ochotný zaplatiť príslušný poplatok. To čo robia teraz lekári nie je prednostné ošetrenie, to je plánované ošetrenie, ktoré šetrí čas jak lekárom tak pacientom a v normálnom svete je to to čo všetci denne robíme. Iba lekári nie. Asi sa boja, že by sa ukázalo, že ich skutočný pracovný výkon je iba 3 - 4 hodiny denne a potrebujú okolo seba vytvárať nejasno a zmätok. Keď som sa na to pýtal priamo lekára, prečo ma neobjednal na presný termín ale na začiatok ordinačných hodín, tak nechápal čo mu hovorím. Tí čo si nezavolajú a nedohodnú si termín, tí nech čakajú "ad hoc" kedy sa dostanú na radu, keď majú čas ale ja keď s predstihom niekolkých dní zavolám lekárovi a on mi dokonca určí termín, kedy mám prísť, tak to určite nie je "prednostné" ošetrenie. to je plánované ošetrenie !!! treba s tým niečo urobiť